خانه / دسته‌بندی نشده / نقد فیلم «رسوایی»

نقد فیلم «رسوایی»

کارگردان: مسعود ده نمکی

بازیگران:

اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، الناز شاکردوست، کامران تفتی

خلاصه جریان :

افسانه همراه با خانواده اش در محله ای فقرنشین زندگی می کنند. او در محله خیلی بدنام بوده بر اثر حوادثی با یک روحانی آشنا می شود و این برخورد زمینه ساز حوادث مهمی در زندگی آنان می شود.

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

تماشای اثری با تولید و ساخت کنندگی و کارگردانی، سازنده سه گانه ی اخراجی ناخودآگاه هر بیننده ای را آماده می نماید تا با پیام ها محتواهای خاص و قابل پیش بینی مواجه شود. رسوایی چهارمین تاثیر بلند TV ی مسعود ده نمکی این بار نه در محیط جبهه نه در گیر و دار منازعات سیاسی سیر می کرد. عنوان بندی فیلم جالب که اذان زیاد دیده شده موذن زاده ی اردبیلی هم راه با عکس جالب های مختلف از محل های مذهبی را حاوی می شد، بیش از هرچیز این ذهنیت را پدید آورد که جریان بایستی بر محور مذهب و اندرزهای دینی استوار باشد. با اتمام عنوان بندی نقش بستن نام فیلم زیبا در کنار یک کفش دخمل انه ی پاشنه بلند قرمز رنگ، دست فیلم زیبا رو شد؛ زنی نه چندان مالوف با آموزه های دینی و ماجرای تعلت اش با دیگر بخش های جامعه.

سکانس ابتدایی فیلم زیبا با دیالوگ های افسانه (با بازی النازشاکردوست)، لحن خیابانی و تکیه کلام های خاصش و به مخصوص عبارت هایش مبنی بر آن که خدا آن ها را فراموش کرده تلاش دارد تا دخمل ی را نشان دهد که می توانیم از کلمه ی خیابانی برای توصیفش استفاده کنیم. هرچند فقر مفرط دریافت حکم تخلیه زود به بیننده علت روی آوردن دختر به آن چه فیلم جالب “تلکه کردن مردان” می نامد را روشن می نماید .

اما شروع، ناامید کننده تر از آن بود که انتظار میرفت . پا گذاشتن دخمل در بارازچه ی محله – که به شدت یادآور فیلم جذاب فارسی های پیش از انقلاب بود – و مصرف از موسیقی نون دلقک با ولوم محمد اصفهانی میکس عکسهایی از نگاه های هیز مردانه با نمادهای فقر شهری و اختلاف طبقاتی، محور اصلی فیلم جذاب را به بیننده القا کرد و داخـل مایه ی فقر به عنوان تم اصلی معرفی شد.

یکی از انتقادات وارد بر فیلم جذاب ، مصرف ی مکرر از شوخی های تکرار ی، تکیه کلام های خیابانی و کوچه بازاری حتی مصرف از طنز کلامی دو پهلو با گوشه ی چشـم ی به محتواهای جنسی بود؛ چیزی که به خودی خود نمی تواند ایراد بزرگی به حساب آید، ولی بی ربط بودن شوخی کلامی به فضا به شدت آزاردهنده بود. روندی که بعد از موفق یت اخراجی های یک به مذاق ده نمکی خوش آمد و به ر لمپنیزه شدن آن در اخراجی های ۲ ۳، در این فیلم جذاب هم به روشنی دوباره تکرار شد.

اساساً معلوم نیست ده نمکی چرا اصرار دارد با استفاده از لهجه تلفط ویِژگزینشه واژه ها بیننده را به خنده بیاندازد؟! شاید لهجه ی بایرام لودر در اخراجی های ۱ کمی خنده دار بود، ولی ادامه ی آن و تکرار مفتضحانه اش در نقش حاج یوسف در فیلم دیدنی رسوایی (هر دو با گیم اکبر عبدی)، کاملاً نشان از آن داشت که در رسوایی هم قرار است بیننده به هر قیمتی خندانده شود و عجیب نیست که کاملاً اثر آن برعکـس بود. هرچند بازی های کلیشه ای محمدرضا شریفی نیا نیز دست کمی از قدیم نداشت حاجی گرینوف اخراجی ها با حاجی فیلم زیبا رسوایی – که در تمام فیلم جالب تنها حاجی نامیده شد نامی نداشت – از هم مو نمی زدند. الناز شاکررفیق هم که پیش تر با بازی در فیلم دیدنی هایی در رده ی طنز سخیف، اصلاً انتظاری را به وجود نیاورده بود تا بخواهد بر آورده شود. اما اگر اکبر عبدی به عنوان بازیگر نقش اول مرد جشنواره برگزیده شود، تعجبی ندارد، چرا که رویکرده ای داوری در چند سال اخیر این چنین بوده است.

فیلم جذاب نامـه به شدت دم دستی و حوادث فرعی بی شمار بدون منطق متوالی قرار گرفته اند. جریان اصلاً دو شقه ی مهم داشت! بخش اول مبتنی بر پیشنهاد حاجی (با بازی محمدرضا شریفی نیا) جهت ازدواج مزمان با افسانه در ازای سفته های پدر مرحوم او بود بدون این که اصلاً چرایی و نسبت رابطه پدر افسانه و سفته ها با حاجی ذکر شود و شقه ی دوم فیلم زیبا بر محور آشنایی افسانه با حاج یوسف تلاش ش جهت هدایت دختر بود. دوبخش به شکل نامطلوبی به هم پیوند داده شده بود سیر روایی منطقی به ویژه در وقوع حوادث فرعی به چشم نمی آمد.

یکی ازدیگر نقاط ضعف بارز فیلـم شخصیت پردازی بود. با تذکر به این که اساساً چنین فیلم جذاب هایی که دارای پیام های اخلاقی روشن هستند ، باید توجه ویژه تری به فرد پردازی ها داشته باشند، اما تمام شخصیت ها در حالتی از بزرگ نمایی، غیر واقعی باورناپذیری بودند. حاج یوسف با علم غیبش، حلقه ی مریدانش در کلاس اخلاق و طلبه هایی از گوشه کنار ایران، کارگری های شبانه کمک رساندن نیمه شب به خانواده های تهی دست، دختر خیابانی به شدت لج باز که می خواهد حاج یوسف را به سری ی شبانه ببرد و از طرف دیگر حاجی متظاهر اما زیاد پول دار که برای داشتن موقتی افسانه حاضر است هرکار عجیب و غیر منطقی را انجام دهد؛ همه تمام حکایت از آن دارد که فیلم زیبا بیش تر به یک انیمشین اساطیری شباهت دارد تا درامی اجتماعی و مضحک تر از تمام تلاش کارگردان است که با وجود چنین فرد های باورناپذیر افراطی، تلاش دارد تا فیلم دیدنی اش را واقع گرایانه از آب در بیاورد و در این حین و بین حتی به مسایل روز کشور – مثل دزدان ۳ هزار میلیاردی – هم می پردازد.

در نهایت چنانچه با اغماض بتوان یک سوم های ابتدایی میانی فیلم جالب را پایین تر از مبوسیله توصیف کرد، ولی انتها بندی زجرآور آن حقیقتاً آزار دهنده بود. حاجی متظاهر که جماعت بازارچه را به سمت خانه ی دختر ک بد نام گسیل می نماید و حتی آن جا را سنگسار می نماید و در جواب دیالوگ های کوبنده ی افسانه که تمام را متنبه کرده حاج یوسف غیب دان وارسته که آبرویش را باز می یابد جماعتی بیش از هزار نفر!!! زیر بازارچه پشتش به نماز می ایستد و برادر افسانه که سر چهار راه پاک کردن شیشه ی اتومبیل ها تصادف کرده ، به کما می رود با دعای حاج یوسف به زندگی باز می گردد. تمام چیز تصنعی، غیر قابل باور و شبیه فیلـم فارسی های قبل از انقلاب است که آب توبه بر سر فاحشه می ریختند و راهی خانه ی بختش می کردند.

در کل مسعود ده نمکی که مستندهایش، سه گانه ی اخراجی ها و سریـال نوروزی اش کاملاً نشان از تلاش او جهت بیان اختلاف طبقاتی و نقش دین داران متظاهر در دین زدگی افراد جامعه دارد، بار دیگر نشان داد که هرچند داخـل مایه های قابل ارزشی را جهت تولید و ساخت فیلم زیبا بر می گزیند، ولی با تسلط نداشتن بر آسان ترین تکنیک های فیلم جالب نامـه نویسی، شخصیت پردازی و کارگردانی، محتوایش را به رو ترین دم دستی ترین شکل ممکن ارائه کرده مخاطب را بیش از آن که با لذت کشف و همزاد پنداری با فیلم جالب ش همراه سازد، پیام را به زور توی صورت مخاطب پرتاب می نماید . به بیان بهتر استفاده اش از فرد های صرفاً نمادین و به شدت انتزاعی – به ویژه در فیلم جذاب رسوایی – بیش تر از آن که در خدمت بیان پیام های اخلاقی فیلم زیبا باشند، به روند آن آسیب زده اند.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آشنایی با دیدنی های تفریحی یونان

تور یونان مروز می‌خواهیم سفر ی را در زمان و محل شروع کنیم، تاریخ را …